Research & Development at EMC Test NRW

When we at EMC Test NRW test your products and components today, these are the products of tomorrow. In this way, we are usually a small step ahead of the current state of the art. In step with our customers, we keep our finger on the pulse of time with its rapid pace of development. Solving future issues for our customers is one of the fundamentals of our work. Constantly changing requirements and new technologies set the pace for the test procedures in our EMC laboratory.

In close coordination and cooperation with research institutes, universities and our network partners, our "Research & Development" team is constantly developing methods and topics in EMC. In individual customer orders in cooperation with the research departments of the manufacturers or in the context of research projects in consortia with large research institutes.

In this way, we will continue to guarantee our customers technological leadership in EMC testing and certification for tomorrow's safe and innovative products.

Research Assignments

Using dummy loads for engines

Engine loads are difficult to execute inside anechoic chambers for EMC tests on drive inverters. Instead we use a passive dummy load (developed by EMC Test NRW) which serves to imitate electrical impedance of three-phase motors. This enables us to install measuring equipment quickly inside anechoic chambers or shielded rooms, thus increasing efficiency.  


Image 1: left, equivalent motor load during magnetic field measurement; right, comparison of a CISPR 25 interference voltage measurement between motor and dummy load

In order to measure high-voltage components, you first need DC voltage supply. Then you interconnect a battery dummy load between the high-voltage component and the voltage supply to adapt its electrical impedance to that of a regular lithium-ion battery. This facilitates proper emissions tests leading to an increase in safety when the components are later integrated.

Compliance assessments usually rely on steady operating states. But in emissions tests, we regularly see that the operating state affects the result significantly. Special control software enables us to measure the effect of dynamic states on the emissions of inverters.

 

We use shielded HV cables and appropriate connectors to decouple 12V and high-voltage vehicle systems. Via the twin-lead cable procedure, we can evaluate their shielding effectiveness. The benefit here is that we not only measure their shielding effectiveness but can also detect potential weaknesses in the test specimen. EMC Test NRW offers flexible adjustments for various connectors, thus enabling comprehensive EMC compliance for these components.

 

Laufende Forschungsprojekte

  • Projektpartner: RWTH Aachen, Hochschule Ruhr West, Voltavision GmbH, Embex GmbH, Volkswagen AG, DENSO Automotive Deutschland GmbH, Innolectric AG, Vemac GmbH & Co. KG
  • Projektträger: TÜV Rheinland Forschungsmanagement GmbH (PT-TÜV), Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWE)
  • Projektlaufzeit: 2023 bis 2025
     

Teilvorhaben: EMV von elektrischen Antriebssystemen mit neuartiger Resonanzwandlertopologie, Schwerpunkt Entwicklung einer motorischen Last und Messungen

Die Elektrifizierung des Antriebsstrangs schreitet immer weiter voran, was neue leistungselektronisch geregelte Antriebssysteme in die bestehenden Fahrzeugarchitekturen bringt. Bezüglich der EMV stellen gerade die Antriebsumrichter Störquellen dar, die andere Funktionen des Fahrzeugs negativ beeinflussen können. Ein gängiger Ansatz ist die Reduktion dieses Einflusses durch umfangreiche Filter- bzw. Schirmungsmaßnahmen.

Das Verbundprojekt verfolgt in diesem Kontext einen komplett anderen Ansatz. Zur Reduktion der Störemissionen soll ein Inverter auf Basis der Resonanzwandlertopologie entwickelt und im Rahmen eines Demonstrators erprobt werden. Bei einem solchen Resonanzwandler wird die Phasenspannung nicht wie üblich über eine Puls Weiten Modulation (PWM) sondern direkt mit der Drehfeldfrequenz auf den Motor geschaltet. Eine zusätzliche variable Kapazität sorgt bei dieser Betriebsart dafür, dass der Motor bei der anregenden Drehfeldfrequenz in Resonanz ist.

Für die EMC Test NRW GmbH liegt der Hauptfokus auf der messtechnischen Untersuchung der elektromagnetischen Emissionen dieses Antriebssystems auf Resonanzwandlerbasis. Hierzu muss gerade auf der Antriebseite eine motorische Last mit stark reduzierter Eigenemission eingesetzt werden, so dass zum einen das Betriebsverhalten des neuartigen Inverters und zum anderen die EMV Eigenschaften untersucht werden können. Eine solche motorische störungsarme Last wird im Rahmen des Projekts durch die EMC Test NRW GmbH realisiert.

EMV von elektrischen Antriebssystemen mit neuartiger Resonanzwandlertopologie
TÜV Rheinland                                      
  • Projektpartner: Institut für Automation und Kommunikation e.V. Magdeburg, Delta Energy Systems (Germany) GmbH, MAHLE International GmbH, Wiferion GmbH
  • Projektträger: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (DLR), Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK)
  • Projektlaufzeit: 2021 bis 2024

 

Teilvorhaben: EMV induktiver Energieübertragung, Schwerpunkt Messungen und Studie

Die induktive Energieübertragung ermöglicht das automatische, kabellose Aufladen von Elektrofahrzeugen bei jedem Parkvorgang oder auch dynamisch während der Fahrt. Damit ist diese Technologie ein Schlüssel für autonomes Fahren und netzstabilisierendes Laden. Für eine erfolgreiche Verbreitung ist eine Normung und Standardisierung erforderlich.

Die wesentlichen Ziele des Verbundprojektes EMPOWERED sind daher die Entwicklung einer weltweit konsensfähigen Positionierhilfe und eines einheitlichen, genormten EMV-Messverfahrens, um die internationalen Normungsarbeiten zur induktiven Energieübertragung für Elektrofahrzeuge bei IEC, ISO, SAE und ETSI zu unterstützen. Durch strukturierte Messreihen sollen systematisch Störpotentiale induktiver Energieübertragungssysteme z.B. gegenüber Funkgeräten und AM-Radio erfasst und somit realistische EMV-Grenzwerte für eine weitgehende Koexistenz begründet werden.

Für die EMC Test NRW GmbH liegt der Hauptfokus auf der messtechnischen Untersuchung der elektromagnetischen Emissionen von WPT-Systemen (Wireless Power Transfer) im Bereich der technischen EMV sowie im Zusammenhang mit Amateurfunk- und AM-Radio Empfängern. Damit sowohl die Messumgebung als auch das Messverfahren normiert werden können, betrachten wir insbesondere das erforderliche Test-Setup.

Abbildung 7: Test-Setup

Gefördert durch das Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz   DLR Projektträger

Completed Research Projects

  • Project partners: Aptiv, TU Dortmund University, University of Wuppertal, IQZ
  • Project managment agency: EFRE.NRW
  • Project duration: 2018 until 2022

Our project AFFiancE is currently looking into automated features affected by environmental conditions. Against this backdrop, our project partner Aptiv is developing a central controller and a testing platform that enable the assessment of different features in driverless vehicles. EMC Test NRW is examining the effect of electromagnetic disturbances on sensor systems and communication within the autonomous vehicle. Due to extensive environmental sensors, the data traffic in these vehicles is significant, but—thanks to 2-wire Ethernet communication—manageable. EMC Test NRW checks how susceptible to interferences these communication systems actually are and identifies potential weak spots. They furthermore examine the effect of these disturbances on actual automated driving datasets in order to emulate these effects on Aptiv’s testing platform.

 

Fig. 4: above, data rate on disturbance pulse;
below, test set-up with interference injection via capacitive coupling clamp

  • Project partner: NXP, TU Dortmund University, Robert Bosch GmbH, SiL, RWTH Aachen University, AiX Control
  • Project managment agency: VDI/VDE/IT and BMBF (Federal Ministry of Education and Research)
  • Project duration: 2018 until 2021 (possible extension to 2022)

 

The project RobKom explores the EMC of autonomous vehicles. Increased interference potential in the driver system components and strict requirements regarding immunity for the communication systems in automated driving features pose challenges for EMC. The project is, thus, looking into the question of how to reduce unwanted emissions by using specific input procedures on optimised power electronics. It also monitors the coupling between communication and high-voltage vehicle systems to identify potential areas of improvement and increase interference immunity. EMC Test NRW measures emissions from the source of interference and analyses the immunity of the communication and the system coupling. In cooperation with the project consortium, a demonstrator model with optimised EMC features will be built and tested in the lab at the end of this project.

 

Fig. 5: above, overcoupling of disturbances in HV systems on parallel wires; below, model demonstrator

  • Project partner: University of Wuppertal
  • Project sponsor: Central Innovation Programme for small and medium-sized enterprises (ZIM)
  • Project duration: 2017 until 2020

During the course of this project, EMC Test develops and analyses EMC testing methods for inductive charging systems for electric vehicles.  We focused on developing test peripherals that can measure charging stations and vehicles individually. Concerning EMC compliance for inductive charging systems, emissions are a contentious matter. We designed a replica of a car body and a filtered charging station specifically for charging station and vehicle assessments (see fig. 2).


Fig. 11: on the left, assembling magnetic field measurement; on the right, effect of filter in inductive charging stations

  • Project partner: Scienlab GmbH, University of Duisburg-Essen
  • Project sponsor: Central Innovation Programme for small and medium-sized enterprises (ZIM)
  • Project duration: 01 September 2014 until 31 March 2017

During the course of this project, the consortium developed a test environment that—for the first time ever—enabled comprehensive tests on charging stations and vehicles. This environment emulates the missing counterpart when it comes to power as well as communication. It is available in the EMC Test NRW lab and generates an output of up to 150 kW (click here for further information on test environments for charging stations).

 

Fig. 8: on the left, test set-up electric vehicle; on the right test set-up charging station

 

  • Project partner: TU Dortmund University, TÜV Informationstechnik GmbH, ASL Services
  • Project sponsor: Progres.nrw
  • Project duration: 04 July 2013 until 30 September 2015

 

                                                                                              

Fig. 9: set-up for conducted emissions tests

  • Project partner: TU Dortmund University, TÜV Informationstechnik GmbH, ASL Services
  • Project sponsor: Progres.nrw
  • Project duration: 17 May 2011 until 31 July 2015

Fig. 10: set-up for screening attenuation

Then we want to shed some light on the dark side of EMC...“

Dr.-Ing. Sebastian Jeschke
Head of Research & Development
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Verena Goldbach

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